بازاریابی اینترنتی
چطورکسب و کاربازاریابی و فروشبازاریابی
تاریخچه بازاریابی؛ داستان پر ماجرای بازاریابی از کجا شروع شد
توسط زهرا ذوالقدر آخرین بهروزرسانی بهمن ۹۵ زمان مطالعه: ۵ دقیقه
بازاریابی
۷
اشتراکگذاری
بازاریابی برای هر کسب و کاری حیاتی است. بازاریابی فرایندی است که شامل تحقیق، ترویج و فروش محصولات و خدمات به بازار هدف (مصرفکنندگان) میشود. میگویند بازاریابی مانند چتر بزرگی است که فروش مستقیم، تبلیغات و روابط عمومی (یعنی تمامی تاکتیکهایی که بخشهای مختلف استراتژی بازاریابی را میسازند) زیرمجموعههای آن هستند. حرف آخر هر کسب و کاری، سود است و برای موفقیت در فروش محصولات و خدمات به بازاریابی نیاز است و بهتر بگوییم این هنر، ابزار حیاتی صاحبان مشاغل برای رسیدن به موفقیت است. شاید شگفتانگیزترین محصول با بیشترین تقاضا هماکنون در اختیار شما باشد، اما اگر مردم از وجود چنین کالایی باخبر نباشند یا ارزش آن را ندانند، سودی نصیب شما نخواهد شد. اما درمورد تاریخچه بازاریابی چه میدانید؟ مفهوم آن چیست و چه انواعی دارد؟ در مقالهی پیشرو پاسخ این پرسشها را بیابید.
امروزه بازاریابی به عنوان آمیزهی پیشرفتهای از استراتژی و فناوری شناخته شده است. با وجود این، همیشه اینطور نبوده است. تاریخچه بازاریابی، آنطور که ما میدانیم، شروع سادهای داشته است و با تلاش برای فروش کالاها و خدمات آغاز شده است.
قدمت تلاشهای صورتگرفته در این زمینه، ممکن است به قدمت تمدن بشر باشد. به اعتقاد برخی از افراد، این روند با تلاش برای ارائهی کالاها به شیوهی خاصی برای تجارت، آغاز شده است. تاریخچه بازاریابی با تلاش برای توسعهی ارتباطات متقاعدکننده برای فروش کالاها و خدمات آغاز شده و ریشه در چین و هند باستان دارد. شاید آن زمان، این فعالیت به عنوان یک کسب و کار بازاریابی شناختهشده نبوده است، اما ایدهی بازاریابی، آن زمان شکل گرفت و پیشرفت خود را آغاز کرد.
مفهوم بازاریابی
ایدههای بازاریابی، با توجه به شناخت ما در عصر مدرن کنونی، در جریان انقلاب صنعتی آغاز شدند. این دوره، اواخر قرن هجدهم آغاز شد و تا قرن نوزدهم ادامه یافت. انقلاب صنعتی، دورهی تغییرات سریع اجتماعی بود که نوآوریها در صنایع علمی و فنی، محرک آن بودند.
در جریان انقلاب صنعتی بود که مردم به تدریج دریافتند، خرید کالاها نسبت به ساختن آنها، آسانتر است. تولید انبوه، صنایع بسیاری را ایجاد کرد که همگی آنها در جهت برطرف کردن نیازهای بازار رو به رشد مصرفکننده، تلاش میکردند. زیرساختهای حمل و نقل و رسانهها شکل گرفتند. در این بین، تولیدکنندگان نیاز پیدا کردند برای گسترش کالاهای مورد نیاز مشتریان، راههای بهتری پیدا کنند و برای مطلع کردن آنها از این کالاها، رویکرد پیچیدهتری را در پیش بگیرند.
رقابت افزایشیافته
رقابت در دنیای کسب و کار از اواخر دههی ۱۹۴۰ آغاز شد و تا اوایل قرن بیستم، شدید شد. نیاز به افزایش فروش با استفاده از تکنیکهای بازاریابی، برای رقابتی شدن، ضروری شد. ارزشِ توانایی توسعهی یک برند و بازاریابی درست آن، افزایش یافت و به این
بازاریابی اینترنتی
وبسایتها با تکامل وِب (Web)، به ابزارهای ضروری تجاری شدن تبدیل شدند. در اواخر دههی ۱۹۹۰، وبسایتهای سادهی مبتنی بر متن، به تدریج شکوفا شدند. در آغاز، از این وبسایتها برای ارائهی اطلاعات دربارهی محصولات یا خدمات یک شرکت استفاده میشد.
نخستین شرکتی که کمپین بازاریابی آنلاین داشت، بریستول-مایرز اسکوئیب بود که از این روش برای ترویج ایسیای استفاده کرد. این کمپین موفقیتآمیز بود و بریستول-مایرز اسکوئیب توانست نام دهها هزار نفر را به فهرست مشتریان خود اضافه کند. امروزه، صدها میلیارد دلار، سالانه صرف بازاریابی میشود.