شیوه های مخاطب شناسی
پنجشنبه, ۱۲ مهر ۱۳۹۷، ۱۰:۴۳ ب.ظ
شیوه های مخاطب شناسی
1- مشاهده طبیعی
در روش مشاهده، رفتارهای مخاطبان به صورت مستقیم مورد بررسی قرار میگیرد که البته تفسیر نتایج حاصله نباید با سلایق و نظرات شخصی خلط گردد. در این شیوه، قلمرو مسایل زیستی، عاطفی، روانی و قلمرو تفاوتهای فردی تحلیل میشوند که البته رعایت برخی نکات نیز الزامی است، از جمله:
- ثبت دستاوردهای مهم در پرونده تربیتی مخاطبان
- استفاده از مشاهده در شرایط و موقعیتهای مختلف
- پرهیز مشاهدهگر از تعبیر و تفسیر شخصی مشاهدات
- دقت در بررسی ابعاد مهم و رفتار مخاطب و نه دخول در مسایل فرعی و جزئی
2- شیوه پرسش از مخاطبان
در این شیوه به منظور شناخت مخاطب باید تمامی ابعاد شخصیتی آنها مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد. بدین شکل که از آنها خواسته میشود تا به سوالاتی از قبیل اجتماعی بودن، اعتماد به نفس، سازگاری اجتماعی، ثبات شخصیتی،شکیبایی و ... پاسخ دهند. در پایان براساس پاسخهای آنها، شناخت واقعی حاصل میگردد. در شیوه پرسش از مخاطبان رعایت چند نکته الزامی است:
- تایید صداقت و بی غرضی پرسش شوندگان
- آشنایی پرسش شوندگان از روحیات مخاطبان
- عدم شرکت کسانی که نسبت به مخاطب کینه شخصی دارند
۹۷/۰۷/۱۲