اصفهان بازاریاب

جدیدترین مطالب بازاریابی

جدیدترین مطالب بازاریابی

بایگانی

شیوه های مخاطب شناسی

پنجشنبه, ۱۲ مهر ۱۳۹۷، ۱۰:۴۳ ب.ظ

شیوه‏ های مخاطب شناسی

1- مشاهده طبیعی

 در روش مشاهده، رفتارهای مخاطبان به صورت مستقیم مورد بررسی قرار‎ می‎‎گیرد که البته تفسیر نتایج حاصله نباید با سلایق و نظرات شخصی خلط گردد. در این شیوه، قلمرو مسایل زیستی، عاطفی، روانی و قلمرو تفاوت‌های فردی تحلیل‎ می‎‎شوند که البته رعایت برخی نکات نیز الزامی است، از جمله:

  • ثبت دستاوردهای مهم در پرونده تربیتی مخاطبان
  • استفاده از مشاهده در شرایط و موقعیت‌های مختلف
  • پرهیز مشاهده‎گر از تعبیر و تفسیر شخصی مشاهدات
  • دقت در بررسی ابعاد مهم و رفتار مخاطب و نه دخول در مسایل فرعی و جزئی

2- شیوه پرسش از مخاطبان

در این شیوه به منظور شناخت مخاطب باید تمامی ابعاد شخصیتی آنها مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد. بدین شکل که از آنها خواسته‎ می‎‎شود تا به سوالاتی از قبیل اجتماعی بودن، اعتماد به نفس، سازگاری اجتماعی، ثبات شخصیتی،شکیبایی و ... پاسخ دهند. در پایان براساس پاسخهای آنها، شناخت واقعی حاصل‎ می‎‎گردد. در شیوه پرسش از مخاطبان رعایت چند نکته الزامی است:

  • تایید صداقت و بی غرضی پرسش شوندگان
  • آشنایی پرسش شوندگان از روحیات مخاطبان
  • عدم شرکت کسانی که نسبت به مخاطب کینه شخصی دارند
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۷/۱۲
مهدی آتش فشان رامشه

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی