تاریخچه پیدایش بازاریابی
بازاریابی برای هر کسب و کاری حیاتی است. بازاریابی فرایندی است که شامل تحقیق، ترویج و فروش محصولات و خدمات به بازار هدف (مصرفکنندگان) میشود. میگویند بازاریابی مانند چتر بزرگی است که فروش مستقیم، تبلیغات و روابط عمومی (یعنی تمامی تاکتیکهایی که بخشهای مختلف استراتژی بازاریابی را میسازند) زیرمجموعههای آن هستند. حرف آخر هر کسب و کاری، سود است و برای موفقیت در فروش محصولات و خدمات به بازاریابی نیاز است و بهتر بگوییم این هنر، ابزار حیاتی صاحبان مشاغل برای رسیدن به موفقیت است. شاید شگفتانگیزترین محصول با بیشترین تقاضا هماکنون در اختیار شما باشد، اما اگر مردم از وجود چنین کالایی باخبر نباشند یا ارزش آن را ندانند، سودی نصیب شما نخواهد شد. اما درمورد تاریخچه بازاریابی چه میدانید؟ مفهوم آن چیست و چه انواعی دارد؟ در مقالهی پیشرو پاسخ این پرسشها را بیابید.
امروزه بازاریابی به عنوان آمیزهی پیشرفتهای از استراتژی و فناوری شناخته شده است. با وجود این، همیشه اینطور نبوده است. تاریخچه بازاریابی، آنطور که ما میدانیم، شروع سادهای داشته است و با تلاش برای فروش کالاها و خدمات آغاز شده است.
قدمت تلاشهای صورتگرفته در این زمینه، ممکن است به قدمت تمدن بشر باشد. به اعتقاد برخی از افراد، این روند با تلاش برای ارائهی کالاها به شیوهی خاصی برای تجارت، آغاز شده است. تاریخچه بازاریابی با تلاش برای توسعهی ارتباطات متقاعدکننده برای فروش کالاها و خدمات آغاز شده و ریشه در چین و هند باستان دارد. شاید آن زمان، این فعالیت به عنوان یک کسب و کار بازاریابی شناختهشده نبوده است.