بازاریابی مخرب
بازاریابى مخرب یا disruptive marketing به روشى از بازاریابى گفته میشود که در آن با ایجاد خلاقیت در محصول و روش هاى بازاریابى جدید،عرصه را براى دیگر رقبا تنگ کرده و به ندرت آنها را از گردانه رقابت خارج میکند.اما در این روش یک راز و تکنیک اساسى وجود دارد و آن هم تداوم خلاقیت و پیدا کردن روش هاى جدید است.وگرنه اگر این خلاقیت یک بار انجام شود و بعد از جلب توجه ها و افزایش فروش،این خلاقیت ادامه نداشته باشد،روشى بیهوده است که پس از مدتى به جاى رقبا برند خود را از دور خارج میکنید.
یک مثال براى بازاریابى مخرب :
فرض کنید در یک شهر ۴ کارخانه تولید آب معدنى وجود دارد.و این ۴ شرکت در رقابتى تنگاتنگ باهم هستند.یکى از رقبا با عوض کردن نوع طراحى بطرى ها،کمى از رقبا جلومى افتد و مدتى مورد توجه است.اگر این کارخانه دست از ایده پردازى و ابداع روش هاى جدید بردارد،مدتى بعد دیگر کارخانه ها براى پیشى گرفتن از او وارد عمل میشوند و آن کارخانه به علت از دست دادن تکاپوى خود بازار را واگذار میکند.