تأثیر افراد مشهور در بازاریابی (اینفلوئنسر ماکیتینگ)
تاثیر افراد مشهور در بازاریابی (اینفلوئنسر مارکتینگ)
اتفاق جالبی مهدی این روز ها افتاده است اینفلوئنسر مارکتینگ است، و توجه به اینفلوئنسر هاست.
افراد مشهور و جذاب، افرادی که کارهای خاصی می کند در شبکه های اجتماعی دنبال کنندگان زیادی دارند و دنبال کنندگان آنها بسیار تاثیر پذیر از آن افراد هستند.
به طور مثال اگر یکس از این اینفلوئنسر ها در اینستاگرام خود عکسی بگذارد که در آن مثلا لباس خاصی پوشیده است و مثلا برند خاصی است و یا گوشی با برند خاصی را استفاده می کند، دنبال کنندگانش آنقدر تحت تاثیر وی هستند که فردای آن روز یا آن لباس را می خرند و یا برند گوشی خد را با او یکسان می کنند.
و گاهی وقت ها شدت این تاثیر آنقدر زیاد است که، شخص دنبال کننده اینفلوئنسر، تمامی تاثیرات را به دیگران انعکاس می دهد.
پس تا به اینجا متوجه شدید اینفلوئنسر ها چه کسانی هستند و چرا باید به آن توجه کنیم. در این مقاله میخواهیم اینفلوئنسر ها را بیشتر معرفی کنیم و اهمیت توجه به آن در بازاریابی را شرح دهیم.
بازاریابی دیجیتال بسیار پراهمیت است چون امروزه توجه مردم معطوف ابزارهای مختلف است که در دسترس آن ها قرار گرفته است و مهم ترین آن یک خط اینترنت و یک ابزاری هوشمند که به دنیای مجازی متصلش کند.
در بازاریابی سنتی مثالی میزنیم که شما را بیشتر با این حوزه آشنا کند و بریتان ملموس تر باشد. در بازاریابی سنتی اینفلئونسر ها همان بازیگران معروف و چهره های مشهور بودند که مثلا با یک شرکت تبلیغاتی قرار دادی میبستند و از چهره آن ها در تبلیغات استفاده می شد مانند تصاویر زیر:
البته شایان ذکر است کخ این تصاویر و یا تصاویر مشابه که بیشتر در بیلبورد های شهری مورد استفاده قرار میگیرد و یا در تلویزیون پخش میشود، شرکت تبلیغاتی مورد نظر را قانع نمیکند چون می داند در بازاریابی دیجیتال و بازاریابی آنلاین نباید حضور خود را نادیده بگیرد، چون حتما مخاطبان دنبال ککندگانی هستند که هر کدام از آن ها سرشاخه تبلیغاتشان است.
تا به این جا با مدل بازاریابی با شخصیت های جذاب که به آن ها اینفلوئنسر میگویند آشنا شدیم.
حال مثال هایی در دنیای مجازی را برای شما می آوریم و مخاطبان آن ها را مورد بررسی قرار میدهیم تا با شدت اهمیت این نوع بازاریابی آشنا شوید:
تصاویر ذهن باعث یشود تا شما بیشتر با این افراد آشنا شوید :
در این تصاویر میبینید که برخی از این افراد مشهور مانند اپرا یا کارداشیان چقدر دنبال کننده دارد و کوچک ترین حرکتی از آن ها در شبکه های اجتماعیشان چقدر میتواند موثر باشد.
حتی می بینید که برخی از آن ها که صرفا با کارهای عجیب معروف شده اند و دنبال کننده دارند تصاویر عجیبی از خود منتشر میکنند مانند تصاویر زیر:
خوب تا به اینجا تصور شما این است که برای تبلیغات خود به صفحات این افراد مراجعه کنید و با آن ها قرار داد تبلیغاتی ببندید اما به همین سادگی هم نیست. در مقالات قبل متذکر شدیم که بازاریابی چه بازاریابی سنتی چه تبلیغات آنلاین وبازاریابی اینترنتی، باید ابتدا هدف مشخص شود و نوع مخاطب دسته بندی شود.
به طور مثال شما یک اینفلوئنسر را منتخب میکنید اما باید در درجه اول مخاطبانش را مورد آنالیز خود قرار دهید حتی اباید تمامی کامنت ها و نظریات را در مورد او بدانید تا بتوان تشخیص داد که این شخص و مخاطبانش جزو گروه بازار هدف شما قرار دارد یا نه ؟
این امر توسط آژانس تبلیغاتی انجام میشود که ابتدا کسب و کار شما را مورد بررسی قرار می دهد و سپس بازار هدف را در اینفلوئنسر مارکتینگ انجام می دهد.
به طور خلاصه باید گفت که مردم چه در فضای مجازی و تبلیغات آنلاین و چه در فضای سنتی و بازاریابی و تبلیغات گسترده شهری و محیطی به نوعی دچار تبلیغ زدگی شده اند و باید تبلیغات در هر دو حالت به صورت نامحسوس انجام شود تا هم اثرش را بگذارد و هم مخاطب از دیدن تبلیغ چشم پوشی