شناخت_مشتریان
#شناخت_مشتریان
👈 بیشتر از اینکه به فکر معرفی خود به مشتری باشید، به دنبال شناخت مشتریان باشید!
✍ برای شناخت مشتری رویکردهای متفاوتی مانند مشتری محوری، همراهی با مشتری و تمرکز بر مشتری وجود دارد.
🔹 شرکتها معمولاً مشتریان خود را بر اساس دادههای جمعیت شناختی همچون سن، جنسیت، موقعیت مکانی، تصمیمگیرندگان، تأثیرگذاران، نوع بازار، درآمد، اندازه شرکت سطحبندی میکنند.
🔹 اما آیا این روش برای شناخت مشتریان کافی است؟
▫️دادههای روانشناختی به شما کمک میکند تا دریابید مشتریان شما چه کسانی هستند.
▫️ویژگیهای روانشناختی که بر روی نگرشهایی همچون شخصیت، ارزشها، نگرشها، علائق و سبک زندگی تأثیر میگذارد.
🔹 زمانی که شما سعی میکنید کمپینهای تبلیغاتی خود را هدفمند و متناسب با شخصیت مشتریان تنظیم کنید، ویژگیهای روانشناختی بسیار مفید خواهند بود.
🔹 ویژگیهای رفتاری نیز همانطور که از نام آن پیداست، بر کنش یا واکنش و رفتار فرد نسبت به محصولات و پیامها میپردازد.
▫️رفتارهایی که میتواند آگاهانه و یا ناآگاهانه اتفاق بیافتد.
▫️ویژگیهای رفتاری آخرین قسمت از اطلاعات موردنیاز مشتریان شما خواهد بود، اطلاعاتی همچون وفاداری افراد به یک برند خاص.
🔹 بهطور خلاصه:
➖ چه کسانی؟ (ویژگیهای جمعیت شناختی)
➖ چراییها؟ (ویژگیهای روانشناختی)
➖ چه رفتاری؟ (ویژگیهای رفتاری)
باید مورد بررسی قرار بگیرد.
🔹 به مثال زیر توجه کنید:
دانشجویان مرد بین ۲۰ تا ۲۴ سال با درآمد کمتر از ۱۰ میلیون تومان در سال که ازنظر اجتماعی فعالاند و علاقه خاصی به ورزشهایی دارند که در محیط آزاد انجام میشود.
▫️اینها بهشدت به برند خاصی وابستهاند و با این نوع محصول آشنایی دارند.
🔹 این روش توصیف با جزئیاتش به شما کمک میکند تا بر بازار هدف خود متمرکز شوید و با استفاده از این ابزار گامی بلند در شناخت مشتریان خود بردارید.
مدیریت بازاریابی و فروش
🆔 @modirbazar96