اصفهان بازاریاب

جدیدترین مطالب بازاریابی

جدیدترین مطالب بازاریابی

بایگانی

حوزه های مخاطب شناسی

پنجشنبه, ۱۲ مهر ۱۳۹۷، ۱۰:۴۲ ب.ظ

حوزههای مخاطب شناسی

 شناخت مخاطب در قلمروهای متفاوتی صورت‎ می‎‎گیرد که در اینجا به برخی از مهمترین حوزه‎ها‎ی آن اشاره‎ می‎‎کنیم.

1-توجه به شرایط عاطفی، زیستن،ذهنی و روانی مخاطبان

  • مخاطبان همه در یک طیف و یا یک گروه خاص دسته بندی نمی شوند، بلکه ویژگی‎ها‎ی زیستی، ذهنی و عاطفی آنها با یکدیگر متفاوت است. به همین دلیل بدون آگاهی و شناخت درست از این شرایط نمی‎توان تاثیرات مورد خواست را بر ذهن مخاطب بر جای نهاد. به عنوان مثال یک کودک در شرایط سنی شکننده ای است که هر گونه رفتار تحقیرآمیز بر ذهن وی تاثیرات مخرب بر جای گذاشته و نه تنها تاثیر آموزش را کاهش‎ می‎‎دهد، بلکه عکس آموزش را نیز در رفتار وی هویدا‎ می‎‎سازد. تنبیه بدنی، تکالیف دشوار، تحقیر در حضور گروه همسالان موجب نفرت و خشم کودک از گوینده‎ می‎‎شود و وی را از آموزش و تربیت گریزان‎ می‎‎سازد.
  • نحوه ادای کلمات، جملات، استفاده از واژگان و به طور کلی ادبیات مورد استفاده، بر میزان آموزش تاثیرگذار است. برای مثال افراد در سنین نوجوانی از دامنه لغات کمتری نسبت به بزرگسالان بهره مند هستند، لذا به کار بردن واژگان ثقیل از فهم مطالب و محتوا‎ می‎‎کاهد.
  • استفاده از جملات توصیه‎آمیز به جای پند و اندرز‎ها‎ی پیاپی نیز از دیگر مسائلی است که باید توسط گویندگان، ناشران، نویسندگان و ... مد نظر قرار بگیرد. از آنجا که قشر جوان به نسبت سایر گروه‎ها‎ دارای غرور خاصی است لذا نصیحت‎ها‎ی زیادی وی را از عمل کردن و فراگیری باز‎ می‎‎دارد و نوعی احساس خشم و نفرت را در او بیدار‎ می‎‎کند.
  • خودستایی برای تاثیرگذاری روش صحیحی نیست. برای مزین کردن سخن با تمثیل، باید از غیرخود و مثال‎ها‎یی کاملاً منطقی و واقع بینانه استفاده کرد. همچنین نشان دادن انعطاف در مقابل ابهامات و سوالات مخاطبان نیز جزئی از اصول شناخت مخاطب به شمار‎ می‎‎رود.

2- توجه به مشکلات و مسائل مخاطب

در هر دوره‎ای مسائل و مشکلات خاصی برای مخاطبان به وجود‎ می‎‎آید که ممکن است با دوره ‏ها‎ی قبل متفاوت باشد. شاید وجود تکنولوژی یکی از عوامل این تغییرات باشد. به هر حال آنچه در اینجا اهمیت دارد شناخت مسائل و مشکلات گروه ‏ها‎ی مختلفی است که به عنوان مخاطب شناخته‎ می‎‎شوند. برخی از مخاطبان سازگاری بیشتری با محیط دارند در حالی که برخی دیگر ممکن است قادر به برقراری ارتباط با محیط اطراف نباشند. همچنین ممکن است برخی به ارزش‏ها‎ی عرفی و هنجاری جامعه پایبندی بیشتری نسبت به سایرین داشته باشند. در اینجا گوینده یا پیام‎رسان باید به این موضوع توجه داشته باشد. همچنین توجه به اینکه ریشه مشکلات به کدام قسمت از زندگی مرتبط است نیز عاملی مهم در شناخت مخاطب محسوب می‎شود. برای مثال ریشه برخی مشکلات مخاطبان حاصل محیط نا آرام منزل است و برخی دیگه در نیز در جامعه‎ای فاسد و گستاخ پرورش یافته اند. موقعیت شغلی و اجتماعی اعضای خانواده از جمله والدین و همسر نیز‎ می‎‎تواند در بروز مشکلات و مسائل نقش مهمی داشته باشد. وضعیت معیشتی و اقتصاد هم یکی دیگر از مشکلاتی است که در سطوح مختلف میان مخاطبان پدیدار‎ می‎‎گردد.

3- شرایط مذهبی

 اعتقادات دینی و مذهبی یکی از مهمترین و اساسی ترین تفاوتها میان افراد به شمار‎ می‎‎رود. هیچ یک از افراد به لحاظ مذهبی در یک سطح رده بندی نمی شوند و با وجود اشتراک در دین، ممکن است نظریات مختلفی میان مخاطبان وجود داشته باشند. لذا هنگام بیان مطالب باید بدون تعصب کورکورانه، با استدلال و منطق با مخاطب ارتباط برقرار نمود.

4- توجه به آداب و رسوم اجتماعی

در مناطق مختلف کشور، فرهنگ‏ها‎ و آداب و رسوم متفاوتی وجود دارد. از این بیان نظرات با توجه به فرهنگ بومی هر منطقه یکی از نکات مهمی است که در برقراری ارتباط با مخاطب نقش مهمی را ایفا‎ می‎‎کند. در واقع آداب و رسوم هر قومیت و یا گروه جزئی از ویژگی‏ها‎ی شخصیتی آنها به شمار‎ می‎‎رود. لذا شناخت این قسم اهمیت زیادی دارد.

5- تفاوت‌های شخصیتی

 همه مخاطبان در شرایط و محیط یکسانی رشد نمی‎کنند. تغذیه، امکانات رفاهی، بهره هوشی، خانواه، محیط زندگی و ... از جمله مسائلی است که موجب شکل گیری انسانهای متفاوتی‎ می‎‎شود. از این رو توجه به این تفاوت‏ها‎ به عنوان یکی از اصول مهم مخاطب شناسی به شمار‎ می‎‎رود.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۷/۱۲
مهدی آتش فشان رامشه

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی